Od čoho závisí udržanie si pracovného miesta? Od príbuzenských vzťahov? Od toho, koho poznáte? Od osobného šarmu? Od šťastia? Vzdelania? Usilovnosti? Záujmu? Inteligencie? Od osobných schopností?
Z pohľadu niekoho, kto už zostarol a stal sa navyše trochu cynickým mu môže pripadať, že vyššie vymenované veci prevládajú.
Na usilovnosť, inteligenciu a osobné schopnosti sa môže pozerať ako na príznaky čerstvej mladosti. A nič to nemení na tom, že hoci všetky tieto veci do istej miery zohrávajú svoju rolu, len 1 vec je skutočne dôležitá.
1.) Príbuzenské vzťahy
Príliš často vidíme, že šéfov syn bol povýšený a stal sa manažérom alebo niečí príbuzní sa stal z radového zamestnanca vedúcim celého tímu. Príbuzenský vzťah je ale napriek tomuto len niečo, čo závisí od náhody a teda sa na to nedá spoliehať. A môžeme vidieť, že takýto človek, koná vo firme nedbanlivejšie než akýkoľvek radový zamestnanec.
2.) Koho poznáme
Niet pochýb, že osobné vzťahy zohrávajú pri získavaní a udržaní práce svoju úlohu. Poznám kamaráta, ten pozná ďalších a nakoniec získam prácu a tak určitú formu bezpečia a nádej na povýšenie sprevádzané s dúfaním vo zvýšenie platu. Ale ako si prácu udržím? Koho poznáme teda takisto nie je úplne použiteľné.
3.) Osobný šarm
Určite ste videli mladú, dobre stavanú a šarmantnú sekretárku, ktorá získala pozíciu hoci na ňu vôbec nie je spôsobilá (česť výnimkám) a dvere ostali zatvorené pred skutočne schopnými sekretárkami, ktoré ostali stáť na úrade práce. Čo ale bude o pár rokov, keď táto mladá sekretárka už nebude tak mladá?
4.) Šťastie
Pozitívne myslenie a spoliehanie sa na osud je možno v súčasnosti moderné, ale na rovinu – to, že človek bude dúfať ho vystavuje nebezpečenstvu, pretože ten kto vie je v bezpečí a ten kto dúfa je v neustálom riziku.
5.) Vzdelanie
Mladý študent vyštuduje univerzitu, urobí si doktorát a nakoniec aj tak dostane prednosť mladý šikovný človek, ktorý nikde neštudoval, ale vie dosiahnuť merateľné výsledky a urobiť to, čo sa od neho očakáva. Vzdelanie v súčasnosti, kedy každý rok Vysoké školy chŕlia tisícky ľudí do radov pracovného úradu nie je funkčné. A na druhej strane môžeme vidieť nevzdelancov, ktorí bez rozumu velia miliónom a múdrych ľúdí, ktorí radia hŕstke dvadsiatich.
6.) Usilovnosť
Možno ste videli človeka, ktorý ostával v práci aj nad rámec svojho pracovného času, obetoval čas svojej rodiny a priateľov len kvôli spokojnosti vedenia a nakoniec prišiel čas na uťahovanie si opaskov a hoci usilovný a najusilovnejší človek držal firmu nad vodou, z pohľadu neznalého šéfa to bol len radový človek a preto dostal spolu s ďalšími vyhadzov (pri znižovaní stavov).
7.) Záujem o prácu
Nech sa človek akokoľvek zaujíma o prácu, hoci je to veľmi dobrá vlastnosť, takisto to nie je zárukou istoty. Stáva sa to už podmienkou, že človek sa v modernej spoločnosti jednoducho musí zaujímať o dianie okolo neho, aby držal krok s ostatnými a firma mohla rásť. Táto vlastnosť už nie je rarita, je to už nevyhnutný predpoklad.
8.) Inteligencia
Ó áno, toto je veľmi cenená vlastnosť, ale koľkí inteligentní skončili na úrade práce, pretože sú príliš múdri na práce, ktoré im boli ponúkané? Inteligencia a akcia musia ísť ruka v ruke v rovnováhe, inak samotná inteligencia môže spôsobiť pasivitu a z človeka sa stane „pozorovateľ“, kým jeho kolegom, ktorí sú aktívni ostane všetko koláč, o ktorý môžu hrať a ktorý môžu nakoniec aj zjesť.
9.) Osobné schopnosti
Odvaha, priamosť, drzosť, asertivita, zodpovednosť, komunikatívnosť, otvorenosť… Všetky vlastnosti človeka sú len pekným merítkom na formulári pracovného pohovoru. Sú nesmierne cenené, ale k istote získania a udržania si pracovného miesta je potrebné ešte čosi.
10.) Poslušnosť
Hoci submisívnosť a podrobovanie sa príkazom šéfa môže zaistiť spokojnosť vedenia a takisto to má vplyv na celkovú výkonnosť pracovného tímu, ale či je to funkčné a ako vás vďaka tomu vníma šéf je otázne.
Nad všetkými týmito 10 faktormi kraľuje schopnosť kontroly
Pozor, nemýľme si kontrolu so stavom, kedy niečo alebo niekoho nutkavo kontrolujete. To je len jeden význam tohto slova.
Kontrola (dobrá kontrola) je schopnosť človeka vedieť t.j. štartovať, meniť a zastavovať veci a ľudí, s ktorými človek musí narábať. Sú tým pomyselným svätým grálom a tou jedinou istotou, zárukou a prísľubom udržania si, získania a povýšenia v práci.
Samozrejme špecializácia je dôležitá, ale aj špecialista musí byť schopný riadiť veci a ľudí vo svojom okolí, aby svoj produkt, teda výsledok svojej práce, nakoniec dosiahol. A dosiahol ho čo najrýchlejšie a najefektívnejšie.
Nenechávajte veci na náhodu. Zvýšte vašu schopnosť “mať veci pod kontrolou” s novým DVD Problémy práce.